Reis mee met de Kwaakjes naar IJsland en Groenland

Reisverslag dag 1 - 10 (IJsland)

Dag 1

01-08-2007 Amsterdam - Akureyri

We hebben d’r zin an! Ondanks dat het gisteravond nog laat was geworden bij Sita en Chris, waren we al vroeg wakker. Om 8 uur gingen we d’r maar eens uit zodat we alles op ons gemak konden doen. Twee uurtjes later belde Chris aan om ons weg te brengen naar het station. Dit keer gelukkig geen regen zoals de afgelopen maanden, maar heerlijk zonnig weer. Om 5 over 11 waren we op Schiphol. Ruim op tijd dus, maar bij balie 5 stond al een aardige rij. En toch ging het achteraf snel, want na een half uur stonden we in de vertrekhal. Eerst toch nog even een kleine Addict 2 van Dior gekocht voordat we een lekker broodje gingen eten. Op weg naar de gate kwamen we nog de Bubbles bar tegen met heerlijke stoelen. Tijd voor een glaasje champagne! Het boarden ging allemaal voorspoedig, maar voordat we echt de lucht in gingen was het al 14.25 uur, 20 minuten vertraging dus. Niet veel later kregen we al wat te drinken. En dat tempo bleef doorgaan, want voordat we het wisten zaten we aan een broodje met aardappelsalade en 3 dikke plakken ham. Dat laatste heb liet ik maar liggen net zoals het chocoladekoekje. Vlak voor aankomst vlogen we nog over de Blue Lagoon en het was prachtig weer, dus we hadden mooi uitzicht. Eenmaal in Keflavik aangekomen duurde het even voordat we de koffers hadden. Het was overigens een aardig mooie luchthaven. Voor onze binnenlandse vlucht naar Akureyri moesten we naar de lokale luchthaven in Reykjavik. Eerst wilde we nog met de “Flybus”, maar die zat al aardig vol en die gaat ook nog eens eerst langs vele hotels, dus namen we maar een taxi. Rond de klok van 5 kwamen we aan bij het lokale vliegveld in de stad. Onze vlucht zou pas om 7 uur gaan, maar die van half 6 had nog plek, dus we konden zo doorlopen. Tijdens de vlucht hadden we prachtig uitzicht over een gletsjer. Alleen bij Akureyri was het bewolkt en eenmaal buiten bemerkte we dat het ook een stuk kouder was. In Reykjavik was het nog 15 °C. Vervolgens ben ik even in de hal van de luchthaven gaan zitten en is Moppie de huurauto gaan regelen. Het kantoortje van Hertz lag nl. even buiten de luchthaven. Maar hij kwam weer onverrichte zaken terug, daar was nl. niemand. In de kleine aankomsthal was wel een loketje van Hertz, maar die was ook leeg, wel hing er een telefoon. Even bellen dan maar en niet veel later zaten we in een Lichtblauwe Toyota op weg naar Akureyri dat maar 3 km. Verderop lag. De afslag naar het “centrum” van Akureyri ging steil omhoog en nog 2 keer naar links en we waren bij het hotel. Dat was geen verkeerd ding, hotel Edda. En de kamer die was net nieuw aangebouwd en gigantisch groot met een mooi parketvloertje. Vervolgens gingen we nog even lopend naar het centrum voor een hapje. Via de trappen van de kerk kwamen we in de Hafnarstræti. Even verderop zagen we een Italiaan “La vita é bella”. Dat was ook al zo’n mooi ding en daar hebben we heerlijk pizza gegeten. Nog een lekker wandelingetje terug en om half 11 plaatselijke tijd lagen we in ons mandje. Wat een mooi begin!

Dag 2

02-08-2007 Akureyri - Reykjaðalur

Voor vanochtend hadden we voor de zekerheid de wekker gezet, maar dat was niet echt nodig. Eerst gingen we genieten van een heerlijk ontbijtje met sneetjes brood die je heerlijk kon roosteren en verschillende soorten beleg en zelfs gekookte eitjes! De yoghurt ontbrak ook niet en ze hadden zelfs een smurrie met haring. Helaas zat ik al vol om die nog uit te proberen. Voordat we op pad gingen, gingen we eerst lopend naar het “centrum” om boodschapjes te doen, zoals water, brood, kaas en banaan. Alleen onze gezouten crackers konden we niet vinden. Om half 11 gingen we dan eindelijk op pad. Even buiten Akureyri staken we het fjord over zodat we een mooi uitzicht hadden over Akureyri. Dat waren mooie plaatjes. Hier was het toch aardig groen, met hier en daar zelfs een boom. Nog voor het middaguur bereikte we de Goðafoss. In dit heuvellandschap verwacht je niet direct een waterval en dit was nog een mooie en grote ook. Je kon vlakbij parkeren. Maar je kon ‘m ook verderop bij een eettentje c.q. Shop zetten en vervolgens een stukje wandelen. Dat laatste hebben we ook gedaan zodat we de waterval van beide kanten konden zien. Met de wandeling kon je ook helemaal naar beneden lopen tot aan de waterrand. Dat was ook een gaaf gezicht hoor. Terug bij het tentje namen we alleen nog wat te drinken, ons lunchpakketje lag immers nog in de auto. Op naar een leuke picknickplaats, maar die kwamen we natuurlijk niet tegen. Dan maar in Laugar voor het postkantoor. We hadden heerlijke verse broodjes met plakken Goudse kaas, wat wil je nog meer. Nog geen 5 km. Verderop had je ons hotel Narfastaðir Guesthouse. Gelukkig konden we om half 2 al inchecken, zodat we de rest van de middag voor ons zelf hadden, want we hadden het Mývatn-gebied nog op het programma staan. Het bleek een prachtig gebied te zijn. Bij Dimmuborgir hebben we nog een kleine wandeling gemaakt langs de zwarte rotsformaties. Dat was wel even lekker, zo’n frisse neus halen. Vervolgens gingen we opzoek naar de modderpoelen en geisers. Uiteindelijk reden we nog een steile weg omhoog richting Námaskarð. Halverwege hadden we nog een mooi uitzicht over Mývatn en zagen we ook het thermaal bad liggen. Even verderop, achter de berg, lagen de modderpoelen en de geisers. Geweldig! Maar wat een stank! Inmiddels was het helemaal open getrokken, dus het was een waanzinnig mooi gezicht. Wat een hoop modderpoelen en je kon er prachtig dichtbij komen. En overal om je heen zag je stoom uit de grond komen, zelfs op de helling van de berg. Vervolgens reden we weer terug en gingen we naar het thermaal bad van Mývatn voor een heerlijke duik in het warme water. Dat was even lekker zeg! Om half 5 lagen we heerlijk te dobberen in het blauw-witachtige water. En hier viel de rotten eieren lucht eigenlijk wel mee. We hebben nog even leuke foto’s gemaakt in het water. Nou dat zijn ook weer prachtige plaatjes geworden met dat mooie weer. Je lag ook gewoon heerlijk in het water met je gezicht in de zon. Na 1½ uur waren we wel schoon geweekt en gingen we ons aankleden en hebben we nog even op het terras wat gedronken. Even verderop in Reykjahlið vonden we bij een supermarkt onze gezouten crackers. In dit gehucht van 220 inwoners vonden we ook een leuk eettentje “Gamli Bærinn”. En daar hebben we ook heerlijk gegeten, nl. fishstew (specialty of the day) wat leek op een oven gratin met vis, aardappel en kaas. En dat was me lekker! En voor Moppie een hamburger van het huis. Om 10 over half 9 reden we richting huis. Dat was nog wel even een mooi ritje van zo’n 3 kwartier langs het meer in de zon. Prachtig! In het hotel aan de rand van de eetzaal hebben we toen nog even gezeten met een biertje om te lezen en te schrijven. En na het schrijven hebben we nog even in de “woonkamer” gezeten. Maar om 11 uur werd het alweer bedtijd al was het nog erg licht.

Dag 3

03-08-2007 Reykjaðalur

Zo, dat was weer een lekker nachtje en dat voor zo’n kleine kamer met aan weerszijde een bed. Maar goed, doordat het zo klein was lagen we niet heel ver uit elkaar. Het ontbijt was in een grote zaal met een schuin hoog plafond, maar wij gingen aan een knus klein tafeltje zitten op een verhoogd gedeelte. Het ontbijt was weer prima en dit keer met vers brood wat je zelf kon snijden, ook de eitjes ontbraken niet en ze hadden zelfs kiwi. Om kwart voor 10 gingen we weer op pad. Het was dit keer maar 9 °C en het was helemaal bewolkt. Onderweg naar Husavik was er geen bezienswaardige stop, alleen dat we moesten stoppen voor overstekende koeien. In Husavik aangekomen gingen we eerst kaartjes kopen voor de walvisexcursie. Ondanks het bewolkte en koude weer was het toch nog druk. Eenmaal de kaartjes op zak voor de vaart van half 2 gingen we eerst een lekker bakje koffie drinken bij een klein koffietentje “Café Skuld” met uitzicht op de boten van de walvisexcursie. Ze hadden ook een leuk trapvormig terras, maar daar was het dus te koud voor. Vervolgens gingen we eerst nog naar het walvissenmuseum. Dat was wel even leuk met al die skeletten. Wat een enorme beesten zijn het toch. Voor een lekker warm soepje gingen we eerst nog even naar restaurant Salka. Inmiddels was het tijd geworden voor onze walvisexcursie. Aan boord van een oude viskotter kregen we allemaal een vel oranje lange jas aan, ter bescherming van regen en kou. We hadden een mooie plek op een bankje vrij voorin. In het begin ging dat nog wel, maar eenmaal uit de haven zette die de motor op volle kracht en met die golven ging dat aardig op en neer. Het is dat ik een reistabletje had gekregen bij het ticket, want anders had ik het al lang begeven. Maar wat een golven, het was gewoon eng! Echt prettig vond ik het niet. Soms kwamen we gewoon los en beukte de boot weer tegen de golven. Zelfs een keer zo erg dat de kapitein toch even gas terug moest nemen. Na een uur 60.000 kleuren stront gescheten te hebben ging de boot ronddobberen, op zoek naar walvissen. Maar zelfs het ronddobberen was niet prettig, ook toen moest je je nog goed vasthouden. Gelukkig wilde Moppie foto’s maken, want ik week niet van mijn bankje (al was ik wel wat meer richting de stuurhut gaan zitten). Gelukkig was het de tocht wel waard, want we kregen een walvis te zien en nog van dichtbij ook, zelfs z’n staart liet ie zien. Verschillende malen kwam ie boven water. En vanuit m’n bankje heb ik ‘m ook nog verschillende malen gezien. Vervolgens was het nog een uurtje terugvaren. Dit keer was het niet zo beangstigend omdat je met de golven mee voer. Eenmaal weer in Husavik aangekomen gingen we ons opwarmen bij restaurant Gamli Baukur met een lekker kopje thee/koffie en warm appelgebak. Na 2 winkeltjes en de supermarkt bekeken te hebben gingen we hier ook weer eten. Het werd “baked cod” met knoflook, aardappelpuree en tomatensaus. En nog maar een vissoepje met salade, garnalen en “pickled lamb”. Dat was zeker niet verkeerd en het was ook nog eens een gezellig klein hutje. Daarna moesten we natuurlijk nog weer terugrijden naar het hotel. Rond de klok van 8 uur waren we alweer thuis. Dat was wel mooi, kon ik m’n haar nog even wassen. Voor het schrijven van dit verhaal gingen we weer even in het restaurant zitten en daarna gingen we in de makkelijke stoelen zitten van de huiskamer. Kon ik alvast lezen over de tocht van morgen en dan hebben we, hoop ik, weer mooi weer.

Dag 4

04-08-2007 Reykjaðalur - Egglisstaðir

Oei, wat een weer! De bewolking hing aardig laag. Maar eerst weer een lekker ontbijtje. Ik zag dat ze hier ook weer een haringsmurrie hadden, Maar ik hield het bij brood met kaas en hüttenkäse en weer een kiwi. Even de auto weer inladen en om even voor half 11 reden we weg. We reden weer richting het Mývatn gebied. En wat hebben wij een mazzel gehad dat we dat met mooi weer hebben gezien! In Reykjahlið hebben we nog even getankt en hebben we onze lunch gekocht (2 verse broodjes, de kaas hadden we nog). Van hieruit zag je wel de dampen van het Mývatn Nature bad. Ja, wat hebben we daar genoten in het zonnetje. Aan de andere kant van de berg zagen we het gebied liggen met de pruttelende modderpoelen en geisers. Eenmaal beneden gingen we de andere kant op naar Krafta. Voorbij de energiecentrale had je een wandeling naar nog warmere lavavelden, maar inmiddels was het begonnen met regenen, dus reden we maar weer terug. Op naar het oosten. De weg voer door een verlaten landschap. Ondanks het weer zijn we richting de Dettifoss waterval gereden. Vlak na de afslag werd het een onverharde weg en dat 28 km. Lang. Het eerste gedeelte viel wel mee, maar later kwamen de kuilen en plassen. Eenmaal bij het parkeerterrein aangekomen moest je nog een korte wandeling maken van 10 minuten over rotsen en trappetjes van rotsen. Maar dan, dan heb je ook wel wat! Ondanks het slechte zicht was het een imposante waterval. Even wat foto’s maken en gauw weer terug, inmiddels was het nl. ook gaan regenen en was het koud. Vanochtend vertrokken we al met 7°C, maar hier in die wind was het veel kouder. Toen we weer op de hoofdweg waren hebben we gelijk bij een parkeerplaats ons lunchpakketje genuttigd. Ja, dat is toch maar goed dat we dat elke keer meenemen, want je komt onderweg niet veel tegen en zeker niet deze weg richting het oosten. Dit keer heb ik ook een stukje gereden, want met zo’n eentonig stuk val je gemakkelijk in slaap en het was nog best wel een stuk. Ik kreeg zelfs ook nog een klein stukje onverhard en dat voor de ringweg 1. Om half 4 kwamen we aan in Egglisstaðir. Het guesthouse Egilsstöðum lag met een lange oprijlaan aan de doorgaande weg en was dus makkelijk te vinden. Toen we ingecheckt hadden gingen we het dorp verkennen, maar meer dan een pompstation, een supermarkt, een video/cd winkel en een hamburgertent was het niet. Maar we konden dus wel bij die hamburgertent een biertje doen. Gelukkig hadden we voor het avondeten een reservering gemaakt in het restaurant van het guesthouse, want dat zag er heel sfeervol uit. Voordat we gingen eten hebben we nog even gelegen en hebben we ons heerlijk opgefrist. Het eten was echt fantastisch! Een heerlijke salade met een carpaccio van biet, sla en gefrituurde geitenkaasballen, ofwel een alternatieve bittergarnituur en daarna kwam al vrij snel de tenderloin en de seafood special met een cocktail met zalm, coquilles St. Jacques en knoflookgarnalen. En dat alles met een heerlijk flesje wijn. Dat was weer eens genieten. Daarna hadden we nog een wandeling langs het meer op het program, maar het weer zat nog steeds niet mee. Inmiddels was het ook hier begonnen met regenen. Dan maar ons mandje in en misschien hebben we morgenochtend een prachtig uitzicht over het meer.

Dag 5

05-08-2007 Egglisstaðir - Hornafjörður

Vanochtend was het helemaal schrikken met ’t weer, het zeek enorm. Maar goed, we gaan richting het zuiden rijden, naar het goeie weer. Eerst nog weer even genieten van een lekker ontbijtje in het gezellige restaurant. Ze hadden zelfs Saeco koffie (vers gemalen boontjes dus) en scrumbled eggs. Dat was dus wel even smullen. Bij het uitchecken raakte we nog aan de praat met de eigenaar die ons nog mooie plaatjes liet zien op z’n site op internet. We hoeven zelf dus geen foto’s meer te maken, want die plukken we gewoon van het internet. Foto’s maken wordt nu toch even niks met dit weer. Aan de overkant van het guesthouse gingen we eerst nog even tanken en ging Moppie nog even de auto ontdoen van de modder. Om half 11 reden we vervolgens richting de kust. Het was een hele mooie weg en al gauw werd het beter weer. We hadden in ieder geval goed zicht. Bij Reyðarfjör?ur kwamen we bereikte we de kust. Nu werd het fjord in en fjord weer uit en dat zo’n 4 keer totdat we bij Djúpivogur uitkwamen. Hier zijn we even uitgestapt voor een kopje soep. Het was een piepklein plaatsje met gelukkig één hotel waar we dus heerlijk even konden zitten. We hebben hier ook nog even een klein wandelingetje gemaakt omhoog de heuvel op voor een mooi uitzicht over het haventje. Alleen d’r stond een beetje veel wind, maar inmiddels was het al wel 14°C. Vervolgens reden we weer langs de kust verder. Het was nog steeds een prachtige weg en af en toe stopte we voor een mooi uitzicht of een lekker banaantje. Eenmaal in Höfn hadden we het al gauw bekeken, wat een drukte hier zeg. De camping stond helemaal vol en overal mensen en één of ander circus. En we vonden er ook geen leuk eettentje. Dan maar eerst naar ons overnachtingsadres. Onderweg zagen we nog een aantal vorkjes langs de weg, dus dat moet goed komen. Om half 5 waren we bij het Brunnhóll guesthouse. Ook dit lag weer op de boerderie en zag er prima uit. Je kon hier zelfs ook eten, maar dan alleen een buffetje en dat vinden wij wat minder. Eerst gingen we nog even aan de wandel. Vanaf hier zag je nl. de verschillende gletsjertongen liggen en dat wilde we wel van dichtbij zien. Vlakbij Brunnhóll had je een grindweggetje dat richting de Fláajökull gletsjertong ging. Op een gegeven moment ging de weg niet verder en zijn we te voet verder gegaan. Maar na een half uur stuitte we op een rivier en konden we niet verder. In ieder geval hebben we even een frisse neus gehaald met deze wind. Daarna gingen we opzoek naar een eettentje. Het eerste waar we op aan reden bleek niks te zijn, maar gelukkig bij het Fosshotel Vatnajökull hadden ze nog net een tafeltje vrij. Het restaurant zag er erg goed uit en het eten was ook perfect. Heerlijk een stukje zalm én een stukje lam. Dat was weer even genieten. Na het eten hebben gelijk een reservering voor morgen gemaakt en reden we weer terug naar het guesthouse met een mooi uitzicht op de gletsjer. En gelukkig was de wind gaan liggen. Eenmaal terug op de kamer hebben we het nodige gewassen en zag ik op een kaartje dat we meegenomen hadden uit het Fosshotel dat er een betere wandeling is vlakbij het guesthouse naar de Fláajökull gletsjertong. Dan gaan we die morgen maar eens proberen. Eerst nog lekker slapie doen en dat was dit keer lekker betijds, want om 10 uur gingen we ons al gereed maken voor de nacht.

Dag 6

06-08-2007 Hornafjörður

Jawel hoor, toen we vanochtend wakker werden was het strakblauw. En toen we naar de ontbijtruimte liepen, dat tegenover het gebouwtje met de kamers lag, toen merkte je ook dat het qua temperatuur ook heel aangenaam was. En het ontbijtje was ook weer prima, eigenlijk net zoals de voorgaande dagen. Een uurtje eerder dan gebruikelijk, om half 11, gingen we op pad. Maar met dit mooie weer moet je er natuurlijk van genieten. We gingen naar hét gletsjermeer van IJsland, de Jökulsárlón. Van veraf zag je al wel de gletsjertong liggen, maar pas toen we dichtbij het meer waren zag je de brokstukken ijs in het meer drijven. Wat een geweldig gezicht! We gingen eerst met een amfibievoertuig een tochtje maken over het meer. Da’s wel handig eerst even een stukje over land rijden en vervolgens verder varen. Twee rubberen bootjes gingen voor om de weg ijsvrij te maken. En wat een uitzicht, we zagen zelfs 2 zeehondjes liggen zonnen op een ijsschots. Na onze mooie tocht over het water namen we even lekker wat te drinken met een muffin op ’t terras. Daarna gingen we nog een stukje lopen langs de oever van het meer, maar inmiddels was de wind alweer aardig aangewakkerd. We liepen tot aan de zeehondjes, toen zijn we maar weer langzaam teruggelopen en heb ik nog leuke foto’s gemaakt van het amfibievoertuig dat uit het water kwam. De lunch hadden we weer meegenomen, maar door de wind was het toch iets te fris. Op het terras zaten we lekker uit de wind, dus dat werd het plekje voor de lunch. Vervolgens gingen we even naar het strand. En wat we daar zagen was helemaal geweldig. IJsblokjes op het strand! En ook nog een paar die vanuit het meer de zee in dreven. Ook hier konden we even op een paar rotsblokken uit de wind zitten, dus dat was even heerlijk genieten. Vervolgens gingen we nog een stukje rijden en namen de 1e afslag naar de Breiðarlón in de hoop wat dichterbij de gletsjer te komen. Je kwam wel bij een mooi uitkijkpunt, maar ook hier lag er nog een heel meer voor. Op de terugweg hebben we de auto op een gegeven moment langs de kant gezet en moesten we nog een klein stukje omhoog lopen om nog een laatste glimp te werpen op de Jökulsárlón. Wat een geweldig meer! Vlakbij ons guesthouse hebben we nog de afslag genomen naar de Fláajökull. Dat was een 8 km. Grindweg die naar de gletsjertong liep, maar toch, echt dichtbij kwam je niet. Terug bij ons guesthouse hebben we ons opgefrist voor het avondeten. We hadden weer lekker gereserveerd bij het Fosshotel, al konden we ook de gemeenschappelijke keuken gebruiken. Dat was wel grappig, maar wij gingen dus weer naar het Fosshotel. Dit keer werd het een hamburger met warm appelgebak toe en de vegetarische lasagne. En na het eten heerlijk ons mandje in, want van zo’n bekkie zon word je wel rozig.

Dag 7

07-08-2007 Hornafjörður - Kirkjubæjarklaustur

Jeetje, dit keer moesten we gewekt worden door de wekker (om 7 uur), maar da’s maar goed ook, want het was weer prachtig weer. Waanzinnig en dan op de vroege ochtend al dat uitzicht op de gletsjers. Voordat we weer op pad gingen, namen we natuurlijk eerst nog weer even een ontbijtje. Om even over 10 uur gingen we weer op pad. Natuurlijk stopte we nog één keer bij de Jökulsárlón en namen we een heerlijk kopje koffie op het terras. Nog even genoten we van het prachtige uitzicht. Dit keer was het overigens vloed en lagen er nog maar een paar ijsblokjes op het strand. We hadden gisteren dus mazzel dat het eb was en dat er dus veel ijsblokjes op het strand lagen. Nog één keer dan een blik op de Jökulsárlón en op naar de volgende gletsjertong. Bij de Kviárjökull kwamen we nog even de auto uit voor een mooi uitzicht, maar toen reden we vervolgens door naar het Skaftafell Nationaal Park. Eenmaal aangekomen gingen we gelijk naar de balie van de Icelandic Mountainguides voor het boeken van een gletsjertocht, The blue ice experience van 2½ uur. Laten we nu toch ook weer mazzel hebben, we waren de laatste 2 die nog mee konden, want met 15 deelnemers zit ie gewoon vol. In de shop van het visitor’s center hebben we vervolgens eerst een heel bruin en wat kaas gekocht voor de lunch. Die hebben we lekker buiten aan een picknicktafel genuttigd. En om de beentjes alvast warm te lopen zijn we nog even richting de Skaftafellsjökull gelopen. We kwamen niet helemaal bij de gletsjertong, want we moesten oom kwart voor 2 bij het meetingpoint zijn voor onze gletsjertour. De gids ging eerst voor iedere deelnemer de stijgijzers passend maken. Nu kwamen we mensen tegen die we ook op Schiphol hadden gezien en die in een groep van Askja reizen en een rondtrip maken. Om 2 uur vertrokken we met een klein busje naar de gletsjer. Eenmaal daar aangekomen kregen we ook nog zo’n pikhouweel. Eerst moeten we nog een stukje over de stenen en keien lopen voordat we de ijzers onder mochten doen en toen begon het echte werk. Toen we bij het ijs aankwamen, overigens was de bovenlaag nog steeds puin, kregen we de instructies hoe we met die ijzers moesten lopen. Niet zoals met ski’s, maar nu moest je je voet plat in het ijs hakken. Het was even wennen, maar al gauw waren we een aardig stuk de gletsjer op. Af en toe stopte Ivar, onze gids, even om wat uit te leggen. Ja, wat een belevenis! Soms ging je wel over smalle riggeltjes of langs aardige spleten, maar dit was niks vergeleken bij de boottocht in Husavik. Op het hoogste punt van de tour had je een mooi uitzicht over wat je allemaal gelopen had. Inmiddels was het wel helemaal bewolkt geworden, maar op de tocht naar boven heb ik nog mooie foto’s kunnen maken mét blauwe lucht. Pas even na vijven waren we weer met het busje terug bij het visitor’s center. We hebben toen eerst nog even met een stel uit Kaatsheuvel koffie gedronken. Die hadden ook al bij Askja geboekt. Om kwart over 6 reden we pas richting ons overnachtingsadresjes Hörgsland. We hebben toen maar even gebeld dat we 6 uur niet meer gingen halen, maar dat we d’r in ieder geval aankwamen. Toch waren we d’r sneller dan gedacht, want om half 7 zaten we in onze eigen cottage. We hadden 2 slaapkamers beneden en een halve zolderverdieping met nog 2 bedjes. Alleen een twijfelaartje beneden was opgemaakt, dus ging ik om nog een laken vragen zodat ik de 2 bedjes op zolder kon opmaken. Maar eerst gingen we eten in het bruisende Kirkjubæjarklaustur. Niet echt, met een pompstation en een hotel had je het wel gehad, oké een postkantoor en een supermarkt hadden ze d’r ook. Hier zagen we ook het plaatselijke restaurantje Systrakaffi. Daar namen we een pizza en een cheeseburger. Eenmaal terug in onze cottage hebben we nog lekker een biertje en een wijntje gehaald bij de kampwinkel en lekker opgepeuzeld in onze cottage. Dat was wel even knussies. Inmiddels begon het zelfs donker te worden (22.30 uur), maar dat zal wel door het slechte weer komen, want het regende zelfs. Maar we hopen morgen op beter weer.

Dag 8

08-08-2007 Kirkjubæjarklaustur - Hveragerei

Zo, we hebben lekker geslapen op zolder, alleen dacht Moppie dat de wekker het niet deed en dus ging ie er maar gauw uit, want op z’n telefoon was het inmiddels al kwart over 8. Maar eenmaal beneden gekomen bleek het kwart over 6 te zijn. Z’n telefoon is nooit op de lokale tijd gezet en dus stond de wekker om 10 uur (lokale tijd 8 uur). We konden dus nog even genieten van het heerlijke bedje en 1½ uur later moesten we dan toch nog gewekt worden door de wekker. Buiten was het bewolkt, maar het was droog en niet koud. Het ontbijt was in een mooie ruimte bij de receptie en ze hadden weer van alles behalve een eitje en muesli. Om kwart over 10 gingen we weer op pad. Onze eerste stop was bij Vik, daar stonden nl. een paar rotsen voor de kust in zee. Het regende inmiddels alleen een beetje, dus was het maar een korte wandeling voor een foto. Vervolgens reden we richting Dyrhólaey, een grote rots in zee met een gat erin, maar omdat het vloed was bleef er van dat gat weinig over. Maar we waren d’r niet voor niets naar toe gereden, want niet ver van de parkeerplaats had je een rots met allemaal papegaaiduikers. Wat een leuke vogeltjes! Ze hebben zo’n mooi gekleurd snaveltje. En je kon nog dichtbij komen ook, dus dat zijn leuke foto’s geworden. Daarna hebben we nog even gestopt bij de Skógafoss en hebben we vervolgens bij de Seljalandfoss een broodje genuttigd. Gewoon even op de parkeerplaats, het was toch droog en gelukkig dat we nog wat van het heel bruin over hadden. Veel bijzonders kwamen we verder niet tegen, dus onze volgende stop werd hotel Örk in Hveragerei. We zouden eerst in Laugarvatn zitten, maar vanochtend kregen we een brief bij het ontbijt met de mededeling dat dat hotel ineens vol zat en ze dus nu hotel Örk voor ons gereserveerd hadden. Het was in ieder geval wel een 4-sterren hotel en het zag er inderdaad allemaal prima uit alleen een beetje gedateerd en uitgewoond. Na het inchecken gingen we gelijk weer op pad. Ja, het was pas half 4 dus gingen we nog even richting Geysir en de Gullfoss. Het was een mooie weg ernaar toe met her en der vakantiehuisjes van de IJslanders zelf. Nou d’r zaten mooie optrekjes tussen. Eenmaal in Reykholt aangekomen gingen we op zoek naar het ding van die Nederlander. Nou dat was makkelijk te vinden, want bij de afslag van Reykholt reed je zo tegen “Klettur” aan. Maar het was helaas gesloten en alleen voor lunch en diner geopend omdat uitgerekend nu de Nederlander met vakantie is in Nederland. Maar goed, het is dus wel iets om vanavond te gaan eten. Maar eerst op naar de Geysir. Dat was ook weer zo’n gebied waar het stoom op verschillende plekken de grond uit komt, alleen stinkt het hier niet zo naar rotte eieren. Eerst hebben we nog even lekker een bakkie gedaan bij hotel Geysir. Wat een prachtig ding zeg en wat een mooie toiletten. Vervolgens gingen we de geisers bewonderen. De Strokkur spuit zo’n beetje om de 5 minuten en je kunt gewoon dichtbij staan, alleen schrik je dan wel als de kraan wordt open gezet. Daarna zijn we nog even bij de Gullfoss gaan kijken, alleen was het inmiddels weer begonnen met regenen, dus dat was maar een bliksembezoek. Trouwens, het was ook al etenstijd geworden, dus reden we weer naar Klettur in Reykholt. Binnen waren inderdaad veel Nederlandse dingen zoals lampjes en schilderijtjes en natuurlijk de foto’s uit Volendam. Alleen draaide ze dit keer geen Nederlandse muziek, maar dat zal wel komen doordat de eigenaar zelf met vakantie is. In ieder geval hadden ze wel saté met friet en zelf ging ik voor de chickenwings met tortillachips. Tenminste, wat er nog van over was van ons voorgerecht. Ja, dat was weer heerlijk. En omdat Mopske ook lekker had genoten van 2 biertjes en je in IJsland helemaal geen alcohol mag drinken als je nog moet rijden, reed ik terug. Met een kleine 3 kwartier waren we weer thuis en kropen we om half 11 lekker ons mandje in.

Dag 9

09-08-2007 Hveragerei - Reykjavik

Goh, wat lagen we weer lekker in ons mandje. Maar ja, we moesten er natuurlijk wel een keer uit. Eerst maar weer eens een ontbijtje, alleen voor een 4-sterren hotel hadden we iets beters verwacht. Ze hadden geeneens een eitje en de tafels werden ook niet schoon gemaakt. Maar goed, op naar Reykjavik. Eerst gingen we nog even langs de Gullfoss, want nu was het droog. In een uurtje waren we d'r weer. Dit keer hebben we de auto beneden gezet en zijn we een stukje gaan lopen naar de waterval toe voor nog een paar mooie foto's. Daarna gingen we ook nog weer even naar het geisergebied en de koffie bij hotel Geysir. Bij de Strokkur geiser namen we nog een mooie foto. Andere mensen dachten ook een mooie foto te maken, maar de wind stond precies hun kant op, dus die werden zeiknat. Daarna namen we wegnr. 37 richting Reykjavik. Eerst kwamen we nog door Laugarvatn. Daar zouden we eerst zitten met ons hotel, maar die zat dus vol. Nu was het plaatsje ook niet veel bijzonders. Gelukkig vonden we nog wel een supermarkt met voorverpakte hamburgerbroodjes voor de lunch. Na Laugarvatn werd het een onverharde weg, maar wel een hele mooie. Het ging heuvel op en weer af. Ondanks het bewolkte weer was het heel mooi. En zelfs hier, in de middle of nowhere, kwamen we fietsers tegen. Aan het einde van de onverharde weg kwamen we in het Thingvellir Nationaal Park. Hier komen de Europese en de Amerikaanse aardkorst samen hoewel ze ieder jaar 1 cm. uit elkaar gaan. Dat kon je ook mooi zien langs de weg, d'r zat gewoon een scheur in de grond. Daarna was het nog een klein stukje naar Reykjavik. In een keer reden we naar het hotel Park Inn Island, daar arriveerde we om 3 uur zodat we nog tijd hadden om Reykjavik te verkennen. Eerst hebben we de auto in een parkeergarage gezet in het centrum. Het zeek weer enorm en de pluutjes lagen op de hotelkamer. Toen hebben we de auto maar weer gepakt en zijn we naar Kringlan gegaan, het shopping center van Reykjavik. Daar liepen we in ieder geval droog en dat hadden er meer gedacht, want die drukte waren we niet gewend. Bij café Bleu hebben we nog even lekker koffie gedronken met een carrot cake en cheesecake. Dat was smullen, echt super! Vervolgens gingen we ons opfrissen en omkleden voor het avondeten. Maar we moesten nog wel even de auto afgeven bij Hertz en voor de zekerheid hebben we op de luchthaven gevraagd of we morgen daar ook weer moeten inchecken. Het was even zoeken naar de terminal, maar uiteindelijk hebben we die gevonden. En het was inderdaad de juiste terminal voor morgen. Daarna was het de autosleutels door de brievenbus doen bij Hertz en vervolgens konden we lopend naar restaurant Perlan. Dat was echt maar een korte wandeling. Hoe hebben we dat zo uitgekiend! Het prachtige restaurant ligt bovenop een aantal watertanks en heeft een koepel van glas. We kregen een prachtig tafeltje aan het raam met een mooi uitzicht over het natte Reykjavik. Het uitzicht veranderde iedere keer, want het restaurant draaide rond. Handig voor de obers, want die zijn elke keer de tafels kwijt. En je moet ook niets in de vensterbank, of wat daar voor doorgaat, leggen, want die draait niet mee. Zo kwamen we al een keer een colbertje tegen. Dat was natuurlijk wet lachen. We begonnen eens lekker met een kir royal en voordat we wat gingen bestellen, vroegen we wel duidelijk of ze langzaam aan konden doen, anders sta je met een uurtje weer buiten. Als vooraf namen we een salade en scalops met tigerprawns. De borden waren al prachtig opgediend en het was ook zalig. En dat met een lekker Beringer wijntje. Daarna werd het een tenderloin en red fish met lobster. Ook dat was weer smullen en als toetje een koffie met Cointreau voor m'n keeltje. Inmiddels waren we aan de praat geraakt met de mensen van de tafel naast ons. Ze vroegen zelfs of we bij hun kwamen zitten. De mensen kwamen uit Noorwegen en woonden in Bergen, maar waren nog nooit bij de Geiranger fjord geweest. Da's toch ook wat. Na een gezellige avond namen we pas om half 1 een taxi terug naar het hotel en doken we gelijk ons mandje in.

Dag 10

10-08-2007 Reykjavik - Narsarsuaq

Vanochtend hebben we lekker relaxed gedaan. Het was gisteren nl. een latertje geworden en buiten was het toch zeikweer. Ook hier was het ontbijtje redelijke. Ze hadden er niet eens gewone yoghurt, maar wel weer scrambled eggs. Daarna namen we de bus richting het centrum, dit keer gewapend met pluutjes, maar eenmaal buiten bleek het droog te zijn. De rit met de bus was een kippenstukje. Vervolgens gingen we eerst naar de "betonnen" kerk die boven Reykjavik uitsteekt. Binnen was zelfs live muziek en kwamen we weer een aantal mensen van de Askjagroep tegen die ook mee waren geweest met de gletsjertour. Da's toch wel grappig dat je dan weer dezelfde mensen tegenkomt. Vervolgens gingen we opzoek naar het stadhuis. Onderweg hebben we bij Café Moulin Rouge (hoe IJslands kan het zijn?) koffie gedronken. Na een keer vragen hadden we het stadhuis gevonden. Het lijkt Almere wel. Reykjavik heeft net zo'n modern gebouw maar dan wel mooier. Via de winkelstraat liepen we weer terug naar de busterminal. En dat was Reykjavik. Onderweg hebben we nog een mooie Puma tas gekocht voor de boekjes, anders wordt de rugtas wel heel erg zwaar. Na nog wat gedronken te hebben wilde we de bus weer terugnemen, maar dan kon je lang wachten, d'r zat geen beweging in. Dan maar alvast een taxi. Eerst natuurlijk nog even langs het hotel om de koffers op te halen en daarna op naar het vliegveld. We moesten dus gewoon naar het domestic vliegveld in Reykjavik zelf en dat voor een vlucht naar Groenland. We waren ruimschoots op tijd, want het was maar een paar minuten rijden. In de vertrek c.q. aankomsthal was het enorm druk en stond er al een rij voor het inchecken. Na het inchecken was het nog een half uurtje wachten voordat we konden boarden. Konden we nog mooi even een broodje kopen voor het geval we niks in het vliegtuig krijgen. Dit keer wend de handbagage wel gecheckt en moest je zelfs door zo'n securitypoortje. Vervolgens konden we nog taxfree shoppen in een winkeltje van 20 m2, geweldig! Dit keer mochten we ook weer zelf naar het vliegtuig lopen. Het was wel een iets grotere kist dan naar Akureyri met dit keer 19 rijen van 2 x 3 stoelen. We hadden om mooie plaatsjes gevraagd en die kregen we ook nog, we zaten nI. op de eerste rij. Met 20 minuten vertraging vlogen we dan eindelijk richting Groenland. We hadden ook weer prachtig uitzicht over Reykjavik. Al gauw zaten we boven de wolken en hadden we last van turbulentie. En jawel, we kregen toch nog wat te eten, een ham-kaascroissant, een chocoladereep en 2 crackertjes met smeerkaas. Na 1½ uur kwam Groenland in zicht, ijs, ijs en nog eens ijs. De laatste 10 minuten van de vlucht waren erg onrustig. Er bleek nogal wat wind te staan, dus we hadden behoorlijk veel last van turbulentie. En toen moest ie ook nog draaien om de landing te kunnen inzetten. lk moet zeggen, prettig was anders. Eenmaal buiten bleek de temperatuur mee te vallen, alleen waaide het enorm. In de aankomsthal werden we opgewacht door Elisabeth en llja van Artic Adventure. Toen we de koffers hadden, konden we de bus instappen voor naar het hotel. Dat was maar een paar meter verderop, maar toch. Volgens mij waren we de enige Hollanders die op Narsarsuaq aankwamen. Nadat we de kamersleutel hadden gekregen, hadden we om 4 uur een meet and greet met Elisabeth. Zij vertelde wat over Groenland en over de te maken excursies. Voor iedere dag hebben we maar een excursie geboekt, maar alles is natuurlijk afhankelijk van het weer. Vervolgens gingen we ons lekker opfrissen voordat we lekker gingen eten in het restaurant. Dat was nog wel een behoorlijk restaurant. Je kon alleen kiezen tussen menu A of B. Voor mij was het makkelijk, want ik nam alleen een hoofdgerecht, de zalm. Die was super! Moppie had nog een lamspaté vooraf en een peertje met ijs toe. Na het eten hebben we nog een borrel genomen in de bar en spraken we de Engelsen Stephen en Jenny weer die we ook vanmiddag in het cafetaria spraken. Een leuk stel en hij kon zo mooi vertellen. Maar om half 11 werd het dan toch echt bedtijd, want met 2 uur tijdsverschil was het eigenlijk al half 1. En laten we hopen dat het morgen niet zo hard waait en zonnig weer is.